Voorkeuren aanpassen

Wij gebruiken cookies om je te helpen efficiënt te navigeren en bepaalde functies uit te voeren. Hieronder vind je gedetailleerde informatie over alle cookies onder elke toestemmingscategorie.

De cookies die zijn gecategoriseerd als "Noodzakelijk" worden in je browser opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor het inschakelen van de basisfunctionaliteiten van de site.... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong; hoe herken je dat?

Icon

Als ouder wil je je kind zo goed mogelijk begrijpen en ondersteunen. Wat als je peuter tekenen vertoont van een ontwikkelingsvoorsprong? Hoe kun je dit eigenlijk herkennen en wat kun je doen om je kind op de juiste manier te stimuleren? Je leest ‘t in dit artikel!

Voordat we op dit onderwerp ingaan, nog even voor de volledigheid de definitie van een peuter en de definitie van een ontwikkelingsvoorsprong.

Definitie van een peuter

Een peuter is een kind in de leeftijd van 2 tot 4 jaar. In deze fase ontwikkelen kinderen zich razendsnel op zowel fysiek, emotioneel, sociaal als cognitief vlak. Ze leren (beter) lopen, praten, zelf eten en ontdekken hun eigen wil. Deze periode zit vol met mijlpalen. Het tempo waarin deze ontwikkelingen plaatsvinden, varieert per kind. Iedere peuter is uniek in zijn of haar ontwikkelingstraject.

Definitie van een ontwikkelingsvoorsprong

Wanneer praat je dan over een ontwikkelingsvoorsprong? Een ontwikkelingsvoorsprong duidt op een snellere (of meer gevorderde) ontwikkeling van een kind in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Dit kan betrekking hebben op een breed spectrum aan gebieden zoals taal, motoriek, sociaal-emotionele vaardigheden of cognitieve vaardigheden. Het herkennen van een ontwikkelingsvoorsprong is belangrijk omdat het je kind(eren) kan helpen om hun volledige potentieel te bereiken. Mmits ze de juiste stimulans en uitdagingen krijgen. Daarnaast zul je wellicht ook al gauw merken dat je kind op een negatieve manier aandacht vraagt, puur uit onmacht (omdat het ‘tegen de muur’ oploopt).

Zo herken je een ontwikkelingsvoorsprong bij je peuter

Er zijn verschillende tekenen die kunnen wijzen op een ontwikkelingsvoorsprong bij peuters. Een kind met een dergelijke voorsprong kan bijvoorbeeld al vroeg complexe zinnen spreken of interesse tonen in letters en cijfers. Ze kunnen intens nieuwsgierig zijn, veel vragen stellen en een sterke drang hebben om nieuwe dingen te leren en te ontdekken. Ook kunnen ze blijk geven van een opvallend goed geheugen of probleemoplossend vermogen. Als ouder ken je je kind het beste. Vertrouw op je intuïtie en observeer de interacties en het spel van je kind nauwkeurig.

Vroege taalvaardigheden

Een van de meest opvallende tekenen van een ontwikkelingsvoorsprong is het vroeg ontwikkelen van taalvaardigheden. Peuters met een voorsprong in hun ontwikkeling beginnen vaak al op jonge leeftijd te spreken en gebruiken complexe zinnen eerder dan hun leeftijdsgenoten. Ze kunnen bijvoorbeeld al volzinnen gebruiken en praten op een manier die je eerder zou verwachten van een ouder kind. Zo kan een tweejarige die complexe zinnen bouwt en gebruikt (zoals ‘Ik wil liever het rode boek lezen omdat dat verhaal spannender is) een goede indicatie zijn van een ontwikkelingsvoorsprong.

Intense nieuwsgierigheid

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong tonen vaak een intense nieuwsgierigheid naar de wereld om hen heen. Ze stellen aanhoudend vragen over hoe dingen werken, waarom iets gebeurt of over de natuur en de maatschappij. Deze peuters zijn niet snel tevreden met simpele antwoorden; ze zoeken naar diepgaande uitleg en begrip. Een peuter die voortdurend vraagt naar het waarom achter alledaagse fenomenen en niet rust tot hij of zij een bevredigend antwoord heeft, laat een groot en opvallend kenmerk van ontwikkelingsvoorsprong zien.

Groot probleemoplossend vermogen en geheugen

Een ander teken van ontwikkelingsvoorsprong is een geavanceerd probleemoplossend vermogen. Peuters met een voorsprong kunnen complexe puzzels oplossen of creatieve oplossingen bedenken voor problemen die buiten het bereik van hun leeftijdsgenoten liggen. Ze kunnen bijvoorbeeld strategieën bedenken bij het bouwen met blokken of het oplossen van eenvoudige logische puzzels die normaal bestemd zijn voor oudere kinderen.

Daarnaast kan een opmerkelijk goed geheugen wijzen op een ontwikkelingsvoorsprong. Deze kinderen onthouden informatie na slechts een of enkele keren te hebben gehoord of gezien. Ze kunnen gedetailleerde verhalen navertellen, complexe liedjes zingen na ze een paar keer gehoord te hebben of gedetailleerde instructies (meerdere stappen) volgen die eerder gegeven zijn. Ook onthouden ze locaties waar ze zijn geweest, weten ze de weg en herinneren ze zich nog wat jij maanden terug eens hebt gezegd (of beloofd).

Interesse in cijfers en letters

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong tonen vaak vroeg interesse in cijfers, letters en het lezen. Ze kunnen bijvoorbeeld spontaan cijfers of letters herkennen en benoemen. Dit kan al (ruimschoots) gebeuren voordat ze de traditionele leeftijd voor schoolkinderen bereiken. Denk hierbij aan een tweejarige die tijdens een wandeling stopt om de letters op een straatnaambord te benoemen of enthousiast ‘Drie!’ roept bij het zien van het nummer op een huis. Zo laten ze zien dat ze niet alleen deze symbolen herkennen maar ook begrijpen wat ze vertegenwoordigen.

Sommigen beginnen zelfs te experimenteren met lezen en schrijven voor hun vierde levensjaar. Een peuter die uit eigen beweging boeken pakt en verhaaltjes ‘leest’, al dan niet door de plaatjes te interpreteren of daadwerkelijk enkele woorden te herkennen, toont tekenen van een voorsprong in deze cognitieve vaardigheden.

Je weet dat je peuter een ontwikkelingsvoorsprong heeft… En nu? Hoe daag je je kind uit?

Wanneer je hebt vastgesteld dat je peuter een ontwikkelingsvoorsprong heeft, is het belangrijk om hem of haar op de juiste manier te blijven uitdagen en stimuleren. Open ended speelgoed (speelgoed zonder vastgestelde speelwijze) speelt hierbij een grote rol. Denk aan het maken van een ballrun of spelen met rekenblokken.

Comments (1)

6 februari 2025
Janet Beantwoorden

Hallo,
Ik ben moeder van een dochtertje die in 28 april 3 jaar wordt. Ik ben in de war over haar omdat ik dus niet goed weet hoe ik haar ontwikkeling moet interpreteren. Daarom wou ik even wat voorbeelden geven en jullie mening vragen. Ik heb een notitieboekje met uitspraken opgeschreven.
We spelen in een speeltuin met veel modder. Jinity zegt ”modder lijkt op poep, maar dat is het niet”.
We rijden in de auto en ze wil dat ik iets van de grond afpak. Ik zeg dat dat niet kan omdat ik aan het rijden ben. Ze zegt: Ja het is glad en dan kunnen we botsen en dan moeten we naar de dokter in het ziekenhuis.
Een boekje uit de bieb laat een plaatje zien van een dikke koning die geschilderd wordt als een dunne koning op het doek. Ze zegt: dit klopt helemaal niet.
Jinity schijnt een zaklampje in het donker tegen het plafond en zegt: Kijk, daar is kleine Jinity, ze is in de lucht om de wereld.
Jinity eet je pap eens op, ze antwoord: maar dat is saai mama.
Is dit normale ontwikkeling van een 2.8 jarige? Ze verteld hele eigen fantasie verhalen ook en op de psz gaat het wat moeizaam met haar in de groep.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *