Voorkeuren aanpassen

Wij gebruiken cookies om je te helpen efficiënt te navigeren en bepaalde functies uit te voeren. Hieronder vind je gedetailleerde informatie over alle cookies onder elke toestemmingscategorie.

De cookies die zijn gecategoriseerd als "Noodzakelijk" worden in je browser opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor het inschakelen van de basisfunctionaliteiten van de site.... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Speelschema: verbinden

Icon

Je kindje leeft met speelschema’s: gedragspatronen die kinderen laten zien om de wereld om hen heen te begrijpen. Herhaling is hierbij de sleutel. Een van die speelschema’s is speelschema verbinden. Hoe dat zit en hoe je het herkent, lees je in dit artikel!

Wat is een speelschema ook alweer?

Een speelschema is een herhalend en herkenbaar patroon in het spel van kinderen dat inzicht geeft in hun ontwikkeling en hoe ze de wereld om hen heen begrijpen. Het vertegenwoordigt de natuurlijke neiging van kinderen om hun ervaringen en ontdekkingen door middel van spel te verkennen en te verwerken. Deze schema’s zijn cruciaal voor de cognitieve, fysieke, en sociale ontwikkeling, omdat ze kinderen helpen bij het leren van nieuwe vaardigheden, het oplossen van problemen en het navigeren in hun sociale omgeving.

En je kunt het vaak goed signaleren, zodat je er op in kan spelen.

Speelschema verbinden herkennen

Het herkennen van het speelschema verbinden manifesteert zich wanneer kinderen objecten of ideeën samenbrengen, zoals bij het bouwen met blokken, het verbinden van punten (bij bijvoorbeeld tekenen) of het creëren van verhalen met diverse karakters. Dit speelschema bevordert de ontwikkeling van kinderen op diverse wijzen, zoals cognitieve groei door het stimuleren van probleemoplossend vermogen en logisch denken en verfijning van motorische vaardigheden via fysieke activiteiten.

Activiteiten om ‘verbinden’ te stimuleren

Om het speelschema verbinden te stimuleren, kun je diverse activiteiten aanbieden die kinderen uitnodigen om relaties te leggen. Denk hierbij aan…

  • Bouw- en constructiespellen: Bied verschillende materialen aan zoals blokken, LEGO of K’NEX. Je kunt voor kleintjes natuurlijk ook gaan voor LEGO Duplo of Kid K’NEX.
  • Puzzels: Start met eenvoudige puzzels en verhoog geleidelijk de moeilijkheidsgraad naarmate het kind ouder wordt of ‘klaar’ is met de huidige puzzel (geen uitdaging meer ziet). Er zijn ook veel ‘verhalende’ puzzels die als een treintje neer kunnen worden gelegd, op basis van het verhaal.
  • Natuurlijke materialen: Verzamelen en verbinden van materialen uit de natuur, zoals een krans maken van bladeren of een (mini) hutje van hout. Dit stimuleert niet alleen de creativiteit maar ook het milieubewustzijn. En het staat ook nog eens superleuk op de seizoenstafel!
  • Knutselen: Activiteiten zoals kralen rijgen of collages maken moedigen kinderen aan om kleuren, vormen en texturen te verkennen en te combineren.

Lees hier alles over speelschema’s

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *